Vietos veiklos grupė „Nemunas“ kartu su partneriu Vietos veiklos grupe
„Pagėgių kraštas“ įgyvendino teritorinio bendradarbiavimo projektą
„Savanorių VVG „Nemunas“ bei VVG „Pagėgių kraštas“ teritorijose
parengimas ir paslaugų kaimo jaunimui teikimas“, projekto Nr.
4TT-KT-12-1-0001-PR001, kuriam finansavimas gautas iš Lietuvos Kaimo
plėtros 2007-2013 metų programos priemonės „Teritorinis ir tarptautinis
bendradarbiavimas“ lėšų.
VVG „Nemunas“ teritorijos vietos plėtros strategijoje, jaunimas buvo
išskirtas kaip viena pagrindinių prioritetinių grupių. Rengiant
susitikimus su jaunimu buvo stebimos labai ribotos laisvalaikio
praleidimo galimybės. Menkas pasirinkimo galimybes jaunimui turiningai
leisti laisvalaikį minėjo ir vyresni vietos gyventojai. Todėl neretai
pasitaikė ir negatyvios jaunimo veiklos, nes jie tiesiog neturėjo kur
save realizuoti. Pagėgių savivaldybėje, atlikus anketinę apklausą,
jaunimui taip pat labai trūko užimtumo. Po pamokų jauni žmonės pageidavo
užsiimti įvairiomis veiklomis: šokių ir dailės pamokomis, sportiniais
(futbolo, krepšinio, imtynių) ir stalo žaidimais.
2012 metais Jurbarko švietimo centras įgyvendino projektą „Mobili
jaunimo laisvalaikio programa“, projekto Nr. LEADER‑11‑NEMUNAS‑03‑030,
kuris buvo finansuotas iš VVG “Nemunas” teritorijos vietos plėtros 2009
– 2015 m. strategijos. Įgyvendinant projektą, veikloms vykdyti
buvo pasitelkti savanoriai, kurie kartu su Jurbarko švietimo centro
specialistais vykdavo į kaimo mokyklas ir ten po pamokų jaunimui
organizavo įvairias veiklas (filmukų kūrimą, jų montavimą, šokių,
sporto, muzikos, meno užsiėmimus, stalo žaidimus, kino vakarus, teminius
vakarus ir pan.). Susitikimų metu buvo nagrinėjami jaunimui aktualūs
kasdienio gyvenimo klausimai, vyko diskusijos.
Dirbant su savanoriais, susidurta su
problemomis:
Ne visi savanoriai turi pakankamai įgūdžių perteikti savo gebėjimus
kitiems, jiems trūksta žinių kaip atlikti savo darbą.
Suaugę darbingo amžiaus asmenys dažniausiai nenori tapti
savanoriais.
Aktyvūs vyresniųjų klasių mokiniai, kurie tampa savanoriais, po
kelių metų išvyksta mokytis į didmiesčius. Todėl turi būti sukurta
sistema, kuri leistų su mažomis išlaidomis nuolat rengti naujus
savanorius.
Pasinaudojant projekto „Mobili jaunimo laisvalaikio programa“
rezultatais ir patirtimi, buvo suplanuotas teritorinio
bendradarbiavimo projektas. Projektu buvo siekiama teikti paslaugas kaimo
jaunimui, parengti savanorius šių paslaugų teikimui, pritraukti kuo
įvairesnio amžiaus ir gebėjimų žmonių vykdyti bendras veiklas. Taip
pat buvo parengtas „Savanorio gidas“, kuriame pateikta įvairi
informacija žmonėms, kurie nori užsiimti ar jau užsiima savanoriška
veikla. Gido informacija padės asmeniui įsivertinti ar jis yra
pasirengęs tobulinti save per savanorystę. Leidinio autoriais buvo
projekto dalyviai, kurie pasidalino savo praktine patirtimi kaip
turėtų elgtis savanoriai vykdydami įvairias veiklas. Patirtimi
pasidalino ir savivaldybių specialistai, dirbantys jaunimo užimtumo
srityje. Jaunimo susitikimai su savanoriais buvo vykdomi mokyklose,
bendruomenės namuose, seniūnijose.
Projekto tikslas - Parengti
savanorius, kurie padėtų spręsti jaunimo užimtumo problemas ir mažintų
socialinę atskirtį VVG „Nemunas“ bei VVG „Pagėgių kraštas“ teritorijose.
Projekto veiklos:
2013 m. pavasarį vyko įvadiniai mokymai būsimiems savanoriams.
Savanorių pirminiai mokymai. Buvo surinkta 20 savanorių grupė (po 10
iš VVG „Nemunas“ ir VVG „Pagėgių kraštas“ teritorijų). Mokymai prieš
pradedant veiklą suteikė savanoriams galimybę pakalbėti apie jų
lūkesčius, motyvaciją, gauti informacijos kaip bendrauti su jaunimu,
darbo metodus, apie vietoves (pristatyta aplinka), kuriose jiems
reikės dirbti. Šiuose mokymuose dalyvavo abiejų VVG būsimi savanoriai,
užsiėmimų vadovai ir kiti savanorius lydintys asmenys. Įvadinius
mokymus vedė samdomi lektoriai. Mokymų trukmė – 3 dienos. Vieta –
Jurbarko rajonas.
Savanorių, kartu su lydinčiais specialistais (užsiėmimų vadovais ir
dėstytojais) išvykos į savo VVG teritorijų mokyklas (bendruomenes) ir
numatytų veiklų vykdymas mokyklose (bendruomenėse): paslaugų teikimas
kaimo jaunimui pagal jų poreikius (šokių, dailės, žaidimų mokymas,
spektaklių rengimas, diskusijų vedimas įvairiomis aktualiomis jaunimui
temomis, sportinių užsiėmimų organizavimas ir pan.), darbas su jais.
VVG „Nemunas“ teritorijoje buvo vykstama į 9 kaimo seniūnijas
(Seredžiaus, Eržvilko, Viešvilės, Veliuonos, Šimkaičių, Juodaičių,
Girdžių, Vadžgirio, Smalininkų), iš viso 45 išvykos. VVG „Pagėgių
kraštas“ teritorijoje vykstama į 6 kaimo seniūnijas (Žukų, Vilkyškių,
Lumpėnų, Piktupėnų, Natkiškių, Stoniškių kaimus ir miestelius), iš
viso 39 išvykos.
Jurbarko rajone kartu su savanoriais iš jaunimo tarpo į miestelius
vyko savanoriai, dirbantys Jurbarko rajono policijos komisariate. Jie
rengė futbolo, tinklinio ir krepšinio varžybas su lankomų gyvenviečių
jaunimu. Taip buvo ne tik didinamas jaunimo užimtumas, bet ir
skatinamas visuomenės bei policijos bendradarbiavimas, tarpusavio
pasitikėjimas, atsirado ryšiai tolimesniam bendradarbiavimui. Buvo iš
viso 20 išvykų. Tai galėtų būti pavyzdys kitoms organizacijoms, kaip
galima įsitraukti į veiklą, nesusijusią su organizacijos vykdomomis
funkcijomis ir praplėsti savanorių gretas.
2013 m. rudenį vyko tarpiniai savanorių mokymai
(supervizijos). Šie mokymai suteikė savanoriams galimybę
į(si)vertinti iki tol įgytą patirtį, susitikus abiejų VVG savanoriams
pasidalinti patirtimi. Šiuose mokymuose dalyvavo abiejų VVG
savanoriai, užsiėmimų vadovai ir kiti savanorius lydintys asmenys.
Mokymų trukmė – 2 dienos. Vieta – Pagėgių savivaldybė.
Bendri renginiai. Užsiėmimų vadovai, savanoriai ir juos lydintys
asmenys vyko į kitos VVG teritoriją stebėti kaip vykdo veiklas kitos
VVG teritorijos savanoriai. Po užsiėmimų, kartu aptartos problemos,
susijusios su veiklų vykdymu, pasidalinta patirtimi. Įvyko 2
susitikimai – po 1 išvyką į kitos VVG teritoriją.
2014 m. pavasarį vyko savanorių veiklos įsivertinimo mokymai.
Mokymų metu buvo aptariama projekto metu vykdyta veikla, savanorių
patirtis, savanoriai save įsivertino, kad geriau suprastų savo
vaidmenį komandoje, kiekvienas galėtų nusimatyti, kokia savanoriška
veikla galėtų užsiimti ateityje. Šiuose mokymuose dalyvavo abiejų VVG
savanoriai, užsiėmimų vadovai ir kiti savanorius lydintys asmenys.
Mokymų trukmė – 2 dienos. Vieta – Jurbarko rajonas.
„Savanorio gido“ parengimas, kuris padės pasirengti, įvertinti savo
galimybes ar tobulintis būsimiems savanoriams. Gidas yra elektroninėje
formoje ir jį galima rasti
adresu http://vvgnemunas.lt/savanoriogidas/
100 vnt. informacinio leidinio „Savanorio gidas“ išleidimas. Tai A5
formato spausdintas leidinys esamiems ir būsimiems savanoriams,
kuriame trumpai išdėstoma svarbiausia informacija, ką turi žinoti
savanoris. Taip pat jame pateikta informacija apie projektą, numatyta
vieta užrašams.
Galutinė projekto konferencija, kurioje projekto dalyviai aptarė
pasiektus rezultatus, pasidalino patirtimi, parengė galutinę
„Savanorio gido“ versiją.
Projekto rezultatai:
Parengtų savanorių skaičius: numatytas – 20, pasiektas – 36
(Jurbarko r. – 24 ir Pagėgių sav. – 12). Iš viso savanoriavo: 39
Jurbarko r. ir 19 Pagėgių sav.
Kaimo vietovių, kuriose įgyvendinama projekte numatyta veikla,
skaičius: numatytas – 12, pasiektas – 15 (Jurbarko r. – 9 ir Pagėgių
sav. – 6).
Įdarbintų asmenų skaičius: numatytas – 9, pasiektas - 9.
Projektas sudarė prielaidas veiklos tęstinumui. Po projekto, parengti
savanoriai yra pasiruošę dalyvauti ir kituose projektuose, padėti
pasirengti naujai į veiklą įsitraukiantiems savanoriams, perduodami savo
įgytas žinias ir patirtį. Parengtas „Savanorio gidas“ padės savanoriams
lengviau įsitraukti į savanorišką veiklą, pagal gido medžiagą bus galima
organizuoti jaunimui skirtas analogiškas veiklas.
Projektui skirta 78212,29 Lt Lietuvos Kaimo plėtros 2007-2013 metų
programos priemonės „Teritorinis ir tarptautinis bendradarbiavimas“
lėšų. VVG „Nemunas“ dalis projekte – 46177,64 Lt (arba 59,04 proc.), VVG
„Pagėgių kraštas“ – 32034,65 Lt (arba 40,96 proc.).
Projekto įgyvendinimo laikotarpis: 2013 m. vasario mėn. - 2014 m.
rugpjūčio mėn.
Taigi, paklausk savęs: Ar aš noriu padėti kaimynų bendruomenei,
mieste veikiančiai organizacijai ar visam pasauliui? Ar apskritai aš
noriu kam padėti? Ar sugebėsiu nors nedidelę dalį savo laiko atiduoti
kitiems? Ar noriu nuolat tobulėti ir plėsti pažinčių ratą? Atsakęs į
tuos klausimus teigiamai, ženk antrą žingsnį.
2. Atrask savanorystės sritį, kuri
tau artimiausia.
Žinoma, savanoriaudamas gali atrasti ir daug naujų pomėgių, tačiau
rekomenduojama rinktis sritį, kuri tau būtų artimiausia, kurioje tu
labiausiai nori dalyvauti, nes būtent ji padeda tau vystyti savo
sugebėjimus. Gal tu moki gerai piešti ir to nori mokyti kitus? Gal tau
rūpi beglobiai gyvūnai ir negali susitaikstyti su žmonių abejingumu?
Gal nori prisidėti gražinant aplinką, kurioje tu gyveni? O gal tave
traukia nepažinti kraštai, kur nepritekliai, badas, ligos gesina vos
atėjusias į šį pasaulį gyvybes? Gal būtent tuose tolimuose kraštuose
tu matai save. Tačiau nelaimingų yra ir šalia mūsų. Galbūt jiems tu
nori ištiesti pagalbos ranką. Galbūt tai bus duonos riekė, o gal
šiltas pabendravimas, kurio neretai netenka savi silpnybėms pasidavę
ar sunkiai prie gyvenimo pokyčių prisitaikantys žmonės. O gal tu
puikus sportininkas ir gali savo mieste ar miestelyje suburti
mėgstančių sportuoti klubus, surengti šaunią sporto šventę.
Pasirinkai? Taigi pirmyn link trečio žingsnio.
3. Pasirink organizaciją, kuri
atitiktų tavo pomėgius.
Egzistuoja įvairiausios organizacijos, kurios nuolat ieško savanorių
pagalbininkų. Todėl gali rinkti iš jų gausos: krizių centrai,
psichologinė pagalba telefonu, vaikų laisvalaikio centrai, gyvūnų
prieglaudos, aplinkosaugos organizacijos, kultūros ir sporto įstaigos,
senelių arba vaikų globos namai, žmonių su negale organizacijos ir
daugelis kitų. Atrodo, radai. Tačiau prieš pasinerdamas stačia galva į
veiklą, pamąstyk, kur yra ta organizacija ir ar turėsi galimybių joje
savanoriauti.
4. Ieškok savanorių organizacijų
savo mieste.
Yra daugybė žmonių savanoriaujančių tarptautinėse organizacijose ar
išvykstančių savanoriškai dirbti į trečiojo pasaulio šalis, tačiau pradėti
savanoriauti rekomenduojama savame rajone. Taip suprasi, koks savanoriškas
darbas tau labiausiai tinka.
Dėl savanoriavimo galimybių visada gali kreiptis į jaunimo darbuotoją
Atviroje jaunimo erdvėje (Kauno g. 36, Jurbarkas; el. paštas
jurbarko.aje@gmail.com) arba į Jurbarko rajono savivaldybės
administracijos jaunimo reikalų koordinatorę (Dariaus ir Girėno g. 96,
Jurbarkas; el. paštas a.balciuniene@jurbarkas.lt). Taip pat nuolat sek
informaciją spaudoje, internetinėje erdvėje – nustebsi, kiek daug gerų
dalykų galima atrasti. Ar žinai, kad jaunimui yra sukurtas informacinis
internetinis tinklalapis www.zinaukur.lt? Pasidomėk ir ten.
5. Pradėk nuo mažų darbų.
Jei esi pakankamai užsiėmęs, savanoriauti pradėk nuo kelių valandų
per savaitę ar net per mėnesį. Liksi nustebintas, kiek daug gali
padaryti, net ir skirdamas tiek nedaug laiko. Jeigu pamatysi, kad
vykdoma veikla tau patinka ir laiko gali skirti daugiau, net nepajusi,
kaip įsitrauksi į ją vis labiau.
6. Bandyk!
Kol neateisi į organizaciją ir nepamatysi darbo pobūdžio joje,
niekada nesuprasi, ar ji tau tinka. Ieškok sau tinkamos savanorystės
srities, kol ją rasi.
7. Išsiaiškink kuo daugiau
informacijos apie pasirinktą organizaciją.
Dalyvauk visuose siūlomuose savanorių mokymuose, bendrauk su
organizacijos kuratoriais ir kitais savanoriais. Taip greičiau ir
produktyviau įsiliesi į organizacijos veiklą.
8. Nepasiduok!
Kiekviename savanoriškame darbe būna nelabai malonių darbų, sunkių
uždavinių, itin užimtų laikotarpių. Vienintelis patarimas – nepasiduok
iškart. Galbūt tai tiesiog nauji iššūkiai, kuriuos įveikęs pajusi
padaręs kažką tikrai gero. Atiduok savęs tiek, kiek nori ir gali.
9. Gerai praleisk laiką!
Nuveiksi daug daugiau, jei Tau patiks tai, ką darai.
Lietuvos jaunimo organizacijų tarybos
informacija.
Savanoris veiklose dalyvauja kaip
mokymo vadovas, o ne kaip mokytojas. O ar žinai, koks skirtumas tarp
šių ugdytojų? Jei ne, apačioje pateikiami mokytojo ir mokymo vadovo
skirtumai – užmesk akį!
Mokytojai grupės narius labiau vertina individualiai, o mokymų
vadovas rūpinasi bendra grupės atmosfera ir darbu.
Mokymų vadovai dažniausiai dirba su daug margesnėmis ir įvairesnėmis
grupėmis (amžiaus, patirčių ir kt. prasmėmis), o formaliojo ugdymo
įstaigose grupės vienodesnės.
Naudojami labai skirtingi mokymo metodai.
Skirtumas tarp mokytojo, kuris „moko” bei mokymų vadovo, kuris
„padeda išmokti”.
Mokytojų dėstymas yra labiau standartizuotas, o mokymų vadovo darbas
kas kartą skiriasi ir labai priklauso nuo grupės.
Mokymų vadovui ypatingai svarbi greita reakcija ir lankstumas,
gebėjimas prisitaikyti prie grupės poreikių.
Dabartinių savanorių PATARIMAI
ateities savanoriams
Visuomet turėk planiuką B ar C, jei nepavyktų planas A, pavyzdžiui,
pasiruoši programą dešimčiai vaikų, tačiau į tavo veiklą ateina tik 3;
pavyzdžiui, pasiruoši žaidimus vesti lauke, tačiau pasitaikė blogas
oras. Štai čia ir pasiteisintų atsarginis planas B ar C! Nors
kartais praverčia ir visa abėcėlė!!!
Nepasimesk, jei į veiklą ateis daug vaikų arba išvis
neateis. Būk lankstus! Tai reiškia, jog yra šaunu, jei
gali pravesti ne vieną, o net keletą veiklų. Pavyzdžiui, kartais
nutinka taip, jog į tavo veiklą, tarkim šokius, neateina nei vienas
vaikas, tuomet nenusimink ir prisijunk prie kito savanorio vedamos
veiklos, tai gali būti dailės ar karaoke užsiėmimas.
Rinkis nesudėtingus užsiėmimus, kuriuose galėtų dalyvauti visi
susirinkę vaikai. Patirtis parodė, jog į užsiėmimus ateina įvairaus
amžiaus vaikai. Tad ir vykdoma veikla turėtų būti tinkama visų amžiaus
grupių vaikams.
Nebijok sudrausminti nemandagiai besielgiančių vaikų. Apsišarvuok
kantrybe! Vykdant veiklas būna visko ir kartais vaikai tampa
nekontroliuojami. Jei taip nutiktų tau, pirmiausia giliai įkvėpk ir
bandyk keisti žaidimą, dainą ar tiesiog veiklos temą, kad sudomintum
vaikus ir jie įsitrauktų. Esant „nevaldomai“ situacijai kreipkis
į mokyklos mokytojus ar koordinatores.
Niekuomet neparodyk, jog kas nors nepasisekė. Nepasimesk!
Užsiėmimų pabaigoje, visuomet pasidomėk, ką vaikai norėtų veikti
kitą kartą. Pagal galimybes atsižvelk į jų norus ir pageidavimus!
Kartais savanoris tik atvykęs į vietą klausia vaikų, ką jie norėtų
veikti,tai parodo, jog savanoris yra nepasiruošęs ir prasideda
šurmulys: vaikai vardina įvairius žaidimus, kuriuos tik moka, tačiau
neina rasti bendro, kurį norėtų žaisti visi. Taip neturėtų būti, nes
savanoris jau atvykęs turi turėti žaidimų planą, būti pasiruošęs,
žinoma, po kelių užsiėmimų galima kartoti žaidimus, atsižvelgus į
vaikų nuomonę, kas jiems patiko labiausiai, ką norėtų kitam kartui, ar
tą patį, o gal kažko naujo .
Būk universalus ir niekada nebijok bandyti!
Svarbiausia nebijok vaikų!!!
Turėk tvirtą savo nuomonę, tuomet ir nekils jokių nesklandumų.
Daryk tai, kas teiktų malonumą ir nesistenk būti tuo, kuo nesi,
kitaip tariant daryk tai ką moki ir mėgaukis tuo!
Būk išradingas! Tai reiškia, pristatyk savo veiklą taip, kad
suintriguotum vaikus ir jie ateitų būtent pas tave, nes su tavimi bus
tikrai linksma !
Nebūk mokytojas, būk draugas! Vaikams visuomet patinka,
kai su jais bendrauji ne kaip mokytojas ar žmogus, kuris atvykęs kažko
išmoko ir išvyksta, o kaip su sau lygiais. Žinoma, reikia nepamiršti,
jog vaikai privalo jausti pagarbą, tačiau stenkis būti draugiškas ir
malonus, tuomet jausis maloni atmosfera tarp tavęs ir vaikų.
Visuomet stenkis vykdyti tai, ką buvai suplanavęs (nebent
aplinkybės: oras, vaikų skaičius ir kt. tau neleistų to padaryti).
Taip pat atkreipk dėmesį į žemiau
pateiktus PASIŪLYMUS. Jie tau labai padės ruošiantis dirbti su jaunimo
grupėmis.
Pasiruošimas užsiėmimams
Svarbu atkreipti dėmesį į savo aprangą. Ji turi būti tvarkinga,
neatitraukti dėmesio ir atitikti situaciją.
Tinkamai planuotis laiką, skirtą veikloms.
Iš anksto pasiruošti darbo priemones.
Ieškoti įdomių, kūrybingų būdų perduoti informaciją. Būti imliam
naujovėms, ieškoti vis naujų metodų ir priemonių.
Būti tolerantiškam, neskubėti vertinti.
Atsiriboti nuo savo emocijų, nuovargio, problemų.
Būti pozityviam ir kiek įmanoma labiau natūraliam.
Dalyvių išjudinimas
Užsiėmimą pradėti paprastais klausimais, į kuriuos dalyviams būtų
lengva atsakyti (pavyzdžiui, „apšildantys“ žaidimai).
Nebijoti dalyvių padrąsinti, paskatinti.
Karts nuo karto pajuokauti.
Naudoti „energizuojančius“ žaidimus, kurie dažniausiai yra
nesudėtingi ir juose gali visi dalyvauti.
Visiems skirti dėmesio ir išjudinti asmeniškai: akių kontaktas,
kreipimasis vardu.
Pasiūlyti įvairias veiklas.
Panaudoti asmenines istorijas ir pavyzdžius.
Užsiėmimų vykdymas
Mokėti įtraukti visą grupę į diskusiją.
Tinkamai parinkti metodus.
Bendrauti su visa grupe vienodai, neišskirti jos narių.
Kalbėti tai grupei suprantama kalba.
Nepamiršti visumos – vienodas bendravimas ne tik užsiėmimo metu, bet
taip pat ir prieš, ir po.
Domėtis dalyviais, parodyti jiems asmeninį dėmesį.
Nepasimesti bei reaguoti į besikeičiančią situaciją.
Būti supratingam.
Grupės suvaldymas
Nusistatyti aiškias taisykles.
Savanoriškumo principas - jeigu kažkas nenori būti, tai gali
nedalyvauti iš viso.
Jei dalyvis jaučiasi nesaugiai ar nepatogiai atlikdamas užduotį,
leisti nedalyvauti.
Patiems aktyviausiems dalyviams galima duoti individualią užduotį –
tuo metu jie netrukdys grupei bei tai jiems padės persilaužti ir
dalyvauti kitose užduotyse.
Sutarti bendrą ženklą, kuris reikštų tylą.
Padaryti ramesnį pratimą, galbūt tyloje, kuris padėtų sumažinti
energiją.
Įtraukti grupę į sprendimą, pavyzdžiui, iškelti klausimą, ar trukdo
kažkieno elgesys ir kaip reikėtų tai spręsti.
Viską palengvina vardų žinojimas, kuris leidžia asmeniškai kreiptis
į žmones.
Kūno kalba
Kūno kalba turi atitikti tai, ką sakai.
Turi būti nei pernelyg susikaustęs, nei pernelyg laisvas.
Valdyti veido mimikas, prisiminti, kad veidas daug ką išduoda.
Suvokti savo kūną – ką, be žodžių, jis sako.
Pasitikėjimas savimi – taisyklinga, tvirta, tiesi stovėsena,
nesukryžiuotos kojos, akių kontaktas, balsas.
Neparodyti savo susikaustymo, jaudulio.
Užsiėmimo užbaigimas:
Nepamiršti parodyti, „kas iš to”, t. y. kuo ir kaip vienas ar kitas
žaidimas, pratimas gali būti naudingas.
Itin svarbu yra kiekvieno metodo, pratimo bei viso renginio
aptarimas.
Gauti grįžtamąjį ryšį – paklausti, kas patiko, o kas ne, ko tikisi
kitą kartą.
Projekto dalyvių situacijų
demonstracija, kaip reikėtų pradėti užsiėmimus
Projekto
dalyvių situacijos demonstracija, kaip nereikėtų elgtis
Veidrodis. Vaikai
pasiskirsto po 2, turi atsistoti vienas prieš kitą ir muzikai grojant
vienas iš jų turi improvizuoti – šokti pagal muziką, o kitas
veidrodžio principu atkartoti judesius. Vedančiajam 2 kartus suplojus,
keičiamasi vaidmenimis.
Paštas. Vaikai pasiskirto po
2, jie turi suglausti vienas kito pirštus (smilius), tuomet vienas
užsimerkia, o kitas muzikai grojant turi jį vesti, atsimerkti
negalima. Vedančiajam 2 kartus suplojus, keičiamasi vaidmenimis.
Erdvės improvizacija. Vaikai
pasiskirsto po erdvę. Iš pradžių muzikai grojant jie turi lėtai
vaikščioti. Paskui vedantysis kviečia eiti šiek tiek greičiau, pradėti
negreitai bėgti, greičiau, tada suplojus atsitūpti, atsistoti, vėl
bėgti. Taip pat galima sakyti, kad eitų tiesiomis linijomis, ratukais
ar šuoliuotų). Užduotį geriausia vykdyti ten, kur yra didesnė
patalpa arba lauke, kad vaikai neužsigautų bėgdami.
Improvizacija su daiktu.
Pirmiausia vaikai turi išsirinkti po sau patinkantį daiktą. Tai gali
būti bet kas: akmenukas, balionas, sąsiuvinis ar batas. Tuomet muzikai
grojant turi improvizuoti su tuo daiktu, tačiau negalima jo išmesti ar
paleisti, nes visas dėmesys šokio metu turi būti nukreiptas į jį.
Laisva kūryba. Šią užduotį vaikai
gali daryti poromis, grupėmis ar pavieniui: muzikai grojant jie turi
sukurti keletą aštuonetų (2-4), o vėliau, jeigu bendrai nutariama, parodo
kitiems.
STOP. Muzikai grojant vaikai
laisvai šoka, ką nori, tačiau sustabdžius muziką visi turi sustoti ir
nekrutėti. Jei kuris sujuda, iškrenta iš žaidimo. Žaidžiama iki kol
lieka vienas nugalėtojas.
Molekulė. Muzikai grojant vaikai
šoka kaip moka, tačiau vedėjas bet kada gali pasakyti skaičių,
pavyzdžiui, 3 ir vaikai turi greit subėgti į grupeles po 3. Tas, kas liko
be grupelės iškrenta. Žaidžiama iki vieno ar kelių laimėtojų. Kai yra 10
ar daugiau žaidėjų, geriausia žaisti didesnėje erdvėje arba lauke.
Improvizacijose:
Įsivaizduok. Vaikai
išsiskirsto po erdvę, išsirenka sau smagiausią vietą. Tada turi
įsivaizduoti, įsijausti į tam tikrą veiksmą, reiškinį ar objektą,
pavyzdžiui, kaip juda medžiai, ugnis, lietus ir t.t. Galima žaisti
užsimerkus, taip dar linksmiau ir skatina kūrybiškumą.
Kalbėjimas iš vienos raidės.
Užsiėmimo metu du dalyviai turi vesti pokalbį tam tikra tema. Du
vaikai kalbasi, bet naudodami žodžius tik iš vienos raidės (kiekvienam
skirtinga raidė).
Nuotaikos. Vedėjas rodo
nykštį, nuo to, ar jis iškeltas į viršų, ar į apačią, priklauso
kalbančiojo pasakojamos istorijos nuotaika. Kai nykštis yra iškeltas į
viršų, istorija bus linksma, teigiama, ir atvirkščiai.
Žanrai. Užsiėmimų dalyviai vaidina
trumpą įvykį, kurį vėliau turi suvaidinti tam tikrais filmų žanrais (taip
pat galima ne tik žanrais, bet greitinant ar lėtinant veiksmą).
Judriuosiuose žaidimuose:
Princesės ir pilys. Pilies
„komplektą" sudaro 3 žmonės: 2 pilies dalys (susikimba rankomis) ir
princesė (stoja pilies viduryje). Žaidėjai suformuoja pilių
komplektus, kad neliktų laisvo žaidėjo (jei lieka, jis gali
tapti vedėju). Išrenkamas vedėjas, kuriam paaiškinamos 3
kombinacijos, kurias vėliau jis surinka ir kartu su kitais žaidėjais
daro. 1 - keičiasi princesės (pilys lieka stovėti vietoje,
o princesės bėga ieškoti kitos pilies). 2 - keičiasi pilys
(princesės lieka stovėti vietoje, o pilys (NEIŠARDANT PILIES) bėga
ieškoti kitos princesės). 3 - žemės drebėjimas (visi žaidėjai
atsiskiria ir stengiasi sudaryti naujus pilių komplektus).
Perduok kitam.
Žaidėjai suskirstomi į 2 komandas, kurios sustoja vorele viena
šalia kitos 2-3m atstumu. Žaidėjams, esantiems vorelės priekyje,
duodama po kamuolį, ar kokį kitą nepavojingą daiktą. Kamuoliukas
siunčiamas per galvą ir pro kojas pakaitomis. Tikslas -
kamuoliuką persiųsti į vorelės galą, o paskutinis vorelės žaidėjas
bėga į priekį ir vėl siunčia kamuoliuką į vorelės galą, kol pirmasis
žaidėjas vėl atsiduria vorelės priekyje.
Atsargiai bomba. Šiam
žaidimui reikės kamuolio. Žaisti gali ne mažiau 8 žaidėjų. Visi
žaidėjai sustoja ratu ir atsisuka veidu į rato vidurį, kur stovi
žaidimo vedėjas. Tarpai tarp rate stovinčių žaidėjų turėtų būti
maždaug per ištiestas rankas į plotį. Žaidimas prasideda taip: vedėjas
stovi rato viduryje užsimerkęs ir tyliai neskubėdamas skaičiuoja iki
30. Kai tik baigia skaičiuoti, garsiai sako „STOP”. O tuo tarpu, rate
stovintys žaidėjai, laikrodžio rodyklės kryptimi perdavinėja (ne meta)
vienas kitam kamuolį – bombą. Kai rate stovintys žaidėjai išgirsta
žaidimo vedėjo šūksnį „STOP”, žaidėjas, kurio rankose buvo kamuolys –
susprogsta, t. y. jis turi atsisėsti ant žemės ir ištiesti kojas.
Žaidimo vedėjas toliau pradeda iš naujo skaičiuoti tyliai iki 30. Rate
stovintys žaidėjai toliau perdavinėja kamuolį vienas kitam, o
„susprogusio” žaidėjo t. y. to žaidėjo, kuris sėdi ištiesęs kojas,
kaimynas iš kairės, norėdamas perduoti kamuolį draugui, turi perlipti
sėdinčiojo iš kairės kaimyno kojas ir tik tada perduoti kamuolį.
Perdavęs kamuolį, jis perlipdamas sėdinčio kaimyno kojas, grįžta atgal
į savo vietą. Jei yra jau daugiau žaidėjų, kurie sėdi t. y. kurie jau
„susprogę”, reikia perlipti visų tų žaidėjų kojas ir tik perlipus
galima perduoti kamuolį. Žaidėjas į savo rankas kamuolį paimti gali
tik tada, kai tvarkingai grįžta į savo vietą. Iš tikrųjų, kuo toliau,
tuo šis žaidimas įgauna didesnį greitį, o dar įdomiau jeigu žaidimo
vedėjas skaičiuoja skirtingu tempu.
Oras, žemė, ugnis ir vanduo.
Žaidimo tikslas: nesuklysti vardijant žvėris, žuvis ir paukščius.
Žaidėjų skaičius nėra ribojamas. Šiam žaidimui reikia kamuolio. Visi
dalyviai susėda ar sustoja ratu. Vienas lieka rato viduryje, jis meta
kuriam nors žaidėjui kamuolį ir sako „žemė“, „oras“, „ugnis“ arba
„vanduo“. Išgirdęs „žemė“ žaidėjas turi pasakyti žvėries pavadinimą,
„oras“ – paukščio, „vanduo“ – žuvies, o „ugnis“ – tylėti. Atsakymai
turi būti ištarti, kol vedantysis suskaičiuos iki 3. Antrą kartą to
paties žodžio sakyti negalima. Nespėjęs arba nepataikęs atsakyti
žaidėjas iškrenta iš rato. Laimi likęs paskutinis.
Gordijaus mazgas. Grupėje
gali būti daugiausia 12 asmenų (dalyvių skaičius turi būti lyginis).
Grupė sustoja glaudžiai į ratą taip, kad liestųsi pečiais, užsimerkia
ir ištiesia rankas į rato vidurį bei susikabina su dviem skirtingais
asmenimis. Negalima susikabinti rankomis su greta stovinčiais
asmenimis. Po to vienas iš grupės asmenų pasiunčia savo dešine ranka
spustelėjimą. Pajutęs spustelėjimą kitas dalyvis turi jį pasiųsti
toliau. Kol spustelėjimas sugrįš pirmajam, jį turi pajusti visi grupės
nariai. Jeigu taip neatsitiks, grupė turi paleisti rankas ir susikibti
iš naujo. Kai šis patikrinimas atliktas, galima pabandyti išnarplioti
šį mazgą nepaleidžiant rankų.
Pasivaikščiojimas debesimis.
Du stalai ar kėdės nemažu atstumu vienas nuo kito yra dvi kalno
viršūnės. Vienas žaidėjas turi pereiti nuo vienos viršūnės ant kitos
neliesdamas žemės – per debesis, kurie yra kiti grupės nariai.
Žaidėjas turi eiti pats, „debesys“ negali jo nešti. Per dvidešimt
minučių tai reikia atlikti šešiais skirtingais būdais (kaskart eiti
per debesis gali kitas žaidėjas). Užduotis gali būti pasunkinama
uždraudžiant kalbėtis arba einančiam per debesis užrišant akis.
Kinietiškas futbolas.
Žaidėjai sustoja ratu. Kiekvienas išskečia kojas ir pėdas suglaudžia
su kaimynų pėdomis. Tarp kojų yra vartai. Rankos saugo vartus nuo
kamuolio. Atsitūpti negalima. Jei įmušamas įvartis, žaidėjas toliau
gina savo vartus tik viena ranka, jei įmušamas antras įvartis,
žaidėjas atsisuka nugara į ratą. Galima žaisti vienu, dviem ar daugiau
kamuolių.
Pelė ir katė. Visi žaidėjai
sustoja į ratą. Išrenkama peliukų grupelė 2-3, o visi kiti yra
katinukai. Katinukai susikabina rankomis, kurios turi būti aukštai
iškeltos, kad pro jas galėtų pralįsti peliukai. Reikia išrinkti vieną
žmogų, kuris sakys „STOP“. Peliukai turi bėgioti pro tarpus, o kai
vedėjas pasako „STOP“, katinai nuleidžia rankas ir kas lieka rato
viduryje, tampa katinais ir prisijungia prie rato.
Symarijo. Visi sustoja ratu.
Kiekvieno žaidėjo kairė ranka delnu į viršų turi būti po kito žaidėjo
ranka delnu į viršų. O dešinė ranka atvirkščiai, ant kito žaidėjo
rankos delnu į viršų. Žaidimo metu reikia dainuoti: symarijo marijo,
sy do rė my makaro makaro, liau liau (žmogus, ties kuriuo pasibaigia
šie žodžiai, turi šalia esančiam žaidėjui pliaukštelėti tris kartus ir
sakyti tip tip tip, liau liau tip tip tip). Toliau tęsiama sakant
vienas du trys (trečią kartą pliaukštelint iš eilės einančiam žaidėjui
per delną, šis turi greitai jį patraukti, antraip iškris iš žaidimo.
Jeigu spėja patraukti savo ranką, o trenkiantys paliečia savo kitą
ranką, tada šis iškrenta iš žaidimo.
Laurencija. Žaidimas,
puikiai tinkantis „iškrauti“ aktyvius vaikus, taip pat
nusiraminimui. Gali žaisti neribotas skaičius žmonių. Visi
žaidžiantys išgirdę bet kurią savaitės dieną ir žodį „Laurencija“
turi tūpti. Visi eidami dainuoja: „Laurencija (tūpti) mano,
Laurencija (tūpti) tu, kada gi, Laurencija (tūpti), būsim kartu.
Pirmadienį (tūpti). O, kad visos dienos būtų kaip pirmadienis
(tūpti). „Laurencija (tūpti) mano, Laurencija (tūpti) tu, kada gi,
Laurencija (tūpti), būsim kartu. Pirmadienį (tūpti). O, kad visos
dienos būtų kaip pirmadienis (tūpti). „Laurencija (tūpti) mano,
Laurencija (tūpti) tu, kada gi, Laurencija (tūpti), būsim kartu.
Pirmadienį (tūpti), antradienį (tūpti). O, kad visos dienos būtų
kaip antradienis (tūpti). Toliau prisideda visos savaitės dienos.
Žaidžiama, kol žaidėjai nusiramina arba kol turi jėgų.
Pasitikėjimo ratas. Žaidžia
apie 10 žmonių. Visi glaustai sustoja ratu, o asmuo, stovintis
viduryje, užsimerkia ir visiškai atsipalaidavęs svyruoja tai pirmyn,
tai atgal. Stovintieji ratu privalo švelniai sugauti krentantįjį ir
pastatyti atgal. Taip pat krentantysis gali kristi ir nuo šiek tiek
aukštesnės vietos.
Krokodilų
arba Nilo upė. Pasidalinama į dvi lygias komandas.
Sustojama vienas už kito prie starto linijos (galima pažymėti su
lipnia juostele). Abiems komandoms duodama po du lapus. Davus signalą,
komandos nariai po vieną pradeda eiti lapais iki pažymėto taško. Pėdos
negali paliesti žemės, negalima užsilipus ant lapų „čiuožti“. Žmogus
po vieną lapą dėliodamas pasiekia pažymėtą tašką ir grįžta atgal. Taip
padaro kiekvienas iš komandos. Kurios komandos visi nariai greičiau
apeina, ta komanda ir laimi.
Skaičiavimas iki 20. Tinka
nusiraminimui, taip pat ir atsipalaidavimui. Žaidžia neribotas
skaičius žmonių. Visi stovi ratu, tikslas – visiškai nesitariant
suskaičiuoti iki 20 taip, kad nei vienas nepasakytų dviejų
skaičių iš eilės ir nepertrauktų kito. Kitu atveju skaičiuojama iš
naujo.
Dailės užsiėmimuose:
Veidų piešimas. Tinka
susipažinimui, vaikų sudominimui. Priemonės: storesni lapai,
markeriai. Lapai ir markeriai išdalinami vaikams, tada kiekvienas
vaikas lapą prisideda prie veido, ir piešia tai ką vadovas pasako,
nežiūrėdamas. Piešia tol, kol nupiešia visas veido dalis.
Lipdymas iš modelino. Vienas
iš mėgstamiausių vaikų užsiėmimo. Vaikai gali lipdyti tai ką patys
nori, arba ką pasiūlo vadovas.
Itin vaikams patinka piešimas pirštais,
kai vaikai piešia guašu ar akvarele pasinaudodami savo rankomis, o ne
teptuku. Į pradžią